Deklaracja dostępności
Urząd Miasta Szczecinek zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Deklaracja dostępności dotyczy strony https://szczecinek.pl/.
- Data publikacji strony internetowej:
- Data ostatniej istotnej aktualizacji:
Stan dostępności cyfrowej
Ta strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu wyłączeń wymienionych poniżej.
Niedostępne treści
Niezgodność z załącznikiem
- materiały opublikowane zostały na stronie internetowej przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej,
- niektóre pliki PDF opublikowane jako skany dokumentów,
- część plików nie jest dostępnych cyfrowo,
- brak odpowiedniej struktury nagłówkowej artykułów,
- pliki pochodzą z różnych źródeł, może się zdarzyć, że nie wszystkie pliki będą w pełni dostępne, np. może w nich brakować nagłówków lub opisów alternatywnych do tabel i grafik,
Treści nieobjęte przepisami
Wyłączenia:
- filmy opublikowane przed 23 września 2020 r. są wyłączone z obowiązku zapewniania dostępności;
- dokumenty tekstowe i tekstowo-graficzne, dokumenty utworzone w programach przeznaczonych do tworzenia prezentacji lub arkuszy kalkulacyjnych, opublikowane przed dniem 23 września 2018 r. są wyłączone z obowiązku zapewniania dostępności;
- mapy są wyłączone z obowiązku zapewniania dostępności;
- pliki wytworzone przez inne podmioty niż Urząd Miasta Szczecinek i przekazane do publikacji w formie papierowej lub skanów nie są dostępne z uwagi na brak dostępu do danych źródłowych;
Prawienie dostępności strony z cofnięciem się do wcześniejszych lat niosłoby za sobą nadmierne obciążenie dla podmiotu publicznego.
Przygotowanie deklaracji dostępności i jej aktualizacja
- Data sporządzenia deklaracji:
- Data ostatniego przeglądu deklaracji:
Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny w oparciu o Listę kontrolną do badania dostępności cyfrowej strony internetowej v. 2.2 (docx, 0,12MB).
Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje
Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.
Skróty klawiszowe
Podmiotowa strona BIP została zaprojektowana tak, aby jak największa liczba użytkowników mogła z niej swobodnie korzystać używając różnych systemów operacyjnych i różnych przeglądarek. Dla osób słabowidzących przeznaczona jest wersja tekstowa oraz wersja o zwiększonym kontraście. Możliwa jest też zmiana wielkości czcionki tekstu w opublikowanych artykułach.
Oprócz myszki po witrynie można się poruszać za pomocą klawiatury. Klawisz "TAB" przesunie fokus do każdej z opcji nawigacji lub linków na ekranie. Kombinacja klawiszy Shift+TAB cofnie fokus na poprzedni element nawigacji. Naciskając Enter nastąpi przejście do zaznaczonego odnośnika. Używając strzałek "w dół" i "w górę" można przewijać stronę.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe.
Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej możesz zgłosić do Honorata Mauer, h.mauer@um.szczecinek.pl. +48 94 371 41 50
Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.
Zgłaszając takie żądanie podaj:
- swoje imię i nazwisko,
- swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
- dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść,
- opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści, wskazanej w Twoim żądaniu, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Link do strony Rzecznika Praw Obywatelskich (Link otwierany w nowym oknie)
Pozostałe informacje
Dostępność architektoniczna
Opis dostępności wejścia do budynku i przechodzenia przez obszary kontroli.
Urząd Miasta Szczecinek mieści się 4-kondygnacyjnym budynku A i B.
Do budynku A prowadzą dwa wejścia - pierwsze główne wejście schodami od Pl. Wolności, drugie – od strony dziedzińca przy parkingu Urzędu, które umożliwia dostęp dla osób niepełnosprawnych.
Dostęp do budynku B znajduje się od strony parkingu, przez dziedziniec Urzędu, również dla osób niepełnosprawnych oraz przez budynek A – przejście przez parter, wychodząc na dziedziniec Urzędu.
Wejście do Urzędu Stanu Cywilnego znajduje się przy ul. 1-go Maja, zapewniające swobodny dostęp dla osób niepełnosprawnych.
Wejście do obu budynków jest dostępne w godzinach pracy Urzędu.
Punkt informacyjny – Biuro Obsługi Interesanta znajduje się po prawej stronie od wejścia głównego do Urzędu. Każdy pracownik Urzędu ma obowiązek udzielenia pomocy w załatwieniu sprawy osoby niepełnosprawnej w miejscu jej przybycia do Urzędu.
Przy każdym wejściu do budynku A widnieją znaki informujące o kierunku możliwego bezpośredniego, bezpiecznego i łatwego wejścia dla osób niepełnosprawnych.
Opis dostępności korytarzy, schodów i wind.
W budynkach Urzędu wszystkie ogólnodostępne korytarze i drzwi są przestronne, bezpieczne i posiadają odpowiednią szerokość zapewniającą swobodne poruszanie się osobom na wózkach inwalidzkich.
Toalety przystosowane dla osób niepełnosprawnych znajdują się: po prawej stronie przy wejściu od strony dziedzińca, na każdym piętrze w budynku B oraz w Urzędzie Stanu Cywilnego. Toalety wyposażone są w sprzęty ułatwiające wykonanie czynności higienicznych osobom poruszającym się na wózku – są one większe niż toalety standardowe oraz posiadają ergonomiczne uchwyty.
Ponadto w budynku A znajduje się dźwig osobowy, dostępny od dziedzińca Urzędu, umożliwiający przemieszczanie osób niepełnosprawnych na wózkach, natomiast w budynku B – winda dla osób niepełnosprawnych.
W Urzędzie Stanu Cywilnego zamontowana jest platforma dla osób niepełnosprawnych na wózkach.
W tym zakresie brak barier architektonicznych.
Opis dostosowań, na przykład pochylni, platform, informacji głosowych, pętlach indukcyjnych.
W budynku A Urzędu Miasta znajduje się winda wyposażona w moduł głosowy, którego celem jest wspomaganie słyszenia oraz nakładki braille’a na wewnętrznym panelu sterującym.
ToTu Point
Budynek oznakowany jest systemem nawigacyjno- informacyjnym. Szczegóły na stronie:
Link do lokalizacji ToTu Point
Budynek A, B i Urząd Stanu Cywilnego został wyposażony w urządzenia nawigacyjno-informacyjne wspierające osoby z niepełnosprawnością wzroku w orientacji przestrzennej na terenie Urzędu Miasta Szczecinek.
Punkt obsługi interesanta na poziomie parteru w budynku A Urzędu Miasta Szczecinek został zaopatrzony w przenośną pętlę indukcyjną, mając na celu dostosowanie Urzędu do obsługi osób słabosłyszących posługujących się mową oraz korzystających z aparatów słuchowych.
Parter budynku A Urzędu Miasta Szczecinek został wyposażony w plan tyflograficzny zawierający informacje na temat rozmieszczeń pomieszczeń na poziomie parteru w budynku Urzędu.
Urząd Miasta Szczecinek został zaopatrzony w krzesła do ewakuacji osób niepełnosprawnych w celu zapewnienia bezpieczeństwa osobom niepełnosprawnym.
Informacje o miejscu i sposobie korzystania z miejsc parkingowych wyznaczonych dla osób niepełnosprawnych.
Na parkingu przy Urzędzie Miasta wyznaczone są 2 miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych oznaczone znakiem pionowym D-18a i tabliczką T-29 oraz znakami poziomymi P-18 i P-24 malowanymi na niebieskim tle. Sposób wykorzystania – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach.
Do budynku Urzędu można wejść z psem asystującym, woda dla psa zostanie podana na prośbę petenta. Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych osoba niepełnosprawna wraz z psem asystującym ma prawo wstępu m. in. do obiektów użyteczności publicznej, w szczególności: budynków i ich otoczenia przeznaczonych na potrzeby administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości itp., a tym samym także do budynku Urzędu Miasta Szczecinek.
Warunkiem wejścia na teren Urzędu z psem asystującym jest wyposażenie psa w uprząż oraz posiadanie przez osobę niepełnosprawną certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego i zaświadczenia o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych. Możliwość wejścia do budynku Urzędu z psem nie zwalnia osoby niepełnosprawnej z odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez psa asystującego. Osoba niepełnosprawna nie jest obowiązana do zakładania psu asystującemu kagańca oraz prowadzenia go na smyczy.
Dostępność komunikacyjno-informacyjna
Wnioskowanie o tłumacza polskiego języka migowego (PJM) online
Aktualny raport z zapewnienia dostępności
Istnieje możliwość skorzystania z tłumacza migowego na miejscu. Osoba zainteresowana powinna zgłosić chęć skorzystania z takiej pomocy co najmniej na 3 dni robocze przed zdarzeniem, z wyłączeniem sytuacji nagłych.
Informacji udzielają pracownicy Biura Obsługi Interesanta Urzędu.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Rady Ministrów z 9 listopada 2017 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych Dz. U. z 2017 r. poz. 2247
Ustawa z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych Dz.U. z 2019 r. poz. 848

