Stawiamy na zielony transport. Nowe autobusy już na ulicach Szczecinka.
W uroczystym przekazaniu autobusów wziął udział prezes Electrobus Europe Zoltan Sipos, który podkreślał, jak ważny to moment dla jego firmy.
-To jest pierwszy krok na polskim rynku, ale wierzę, że nie ostatni. Marka ma cele długoterminowe, żeby znów zaistnieć w tym kraju - to nie jest ostatnie słowo Ikarusa. Cieszę się, że Szczecinek daje możliwość do powrotu znanej marki Ikarus do Polski. Życzę mieszkańcom przyjemności korzystania z naszych autobusów - mówił Zoltan Sipos.
Nowe pojazdy, które będą kursować po ulicach Szczecinka to IKARUS-y 120e o napędzie 100% elektrycznym EV (Electric Vehicle), jednoczłonowych, dostosowanych dla osób niepełnosprawnych, o mocy silnika 170 kW, z ogrzewaniem elektrycznym i agregatem grzewczym na ON, wyposażone w elektroniczny systemem informacji pasażerskiej, system zapowiedzi głosowej, system zliczania potoków pasażerskich, system geolokalizacji pojazdu, system monitoringu wizyjnego pojazdu.
Przekazując pojazdy burmistrz Jerzy Hardie-Douglas przypomniał, że Szczecinek był pierwszym miastem na Pomorzu Zachodnim, które postawiło na zieloną komunikację. Teraz czas na rozwój elektrycznej floty. -Cieszę się, że możemy naszym przyjaciołom z Węgier przecierać szlaki. Bardzo dziękuję za współpracę i te piękne autobusy – mówił burmistrz Szczecinka.
Zakup nowych autobusów był możliwy dzięki wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny, Faza II”.
-To pięć dwunastometrowych autobusów, które mogą zabrać na pokład 86 pasażerów (jest tu 28 miejsc siedzących). Każdy z nich wyposażony jest w baterię o pojemności 314 kWh, która dzienny przebieg min. 270 km – wylicza Tomasz Merk, prezes Komunikacji Miejskiej w Szczecinku.
Oprócz autobusów miasto zakupiło także pięć mobilnych ładowarek. Zakup autobusów sfinansowany został z projektu pn. „Rozwój zielonego transportu publicznego w Mieście Szczecinek poprzez zakup 5 autobusów o napędzie elektrycznym wraz z ładowarkami” kosztował 10 670 000 zł. Wkład własny Urzędu Miasta w Szczecinku to 2 454 100 zł. Do tego należy doliczyć pożyczkę na preferencyjnych warunkach (2 410 650 zł) oraz dotację NFOŚiGW w kwocie 8 259 350 zł.
Autobusy objęte są 5-letnią gwarancją, natomiast baterie 8-letnią gwarancją.